Rejseplanen guider dig til dit nærmeste valgsted

03-10-2013
Pressemeddelelse Valg og folkeafstemninger

Rejseplanen har indgået et samarbejde med KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet, der tilsammen udgør parterne bag kampagnen ”Tænk dig om før du ikke stemmer”. Det betyder, at danskerne nu nemt kan finde den hurtigste vej, når de skal stemme til kommunal- og regionsvalget.

Når du nu alligevel skal planlægge rejsen hjem til dine bedsteforældre, din søns nye lejlighed eller biografen, kan du slå to fluer med ét smæk og få stemt til kommunal- og regionsvalget. Du skal blot gå ind på Rejseplanen, indtaste din nuværende placering og derefter skrive ”stem ’bynavn’”. Herefter guider Rejseplanen dig til den hurtigste vej til det nærmeste sted.

Samarbejdet med Rejseplanen, som hver måned finder 20 mio. rejser til danskerne, er en del af kampagnen ”Tænk dig om før du ikke stemmer”, som bl.a. sætter fokus på, at det er muligt at stemme allerede nu, hvis man ikke har mulighed for at stemme på selve valgdagen den 19. november.

Administrerende direktør i Rejseplanen Christina Hvid siger:

Vi har valgt at indgå i dette samarbejde, fordi vi synes, det er en god sag. Så da vi fik muligheden for at være med til at gøre en forskel, slog vi naturligvis til. Det, vi har gjort, er, at vi har lagt alle valgstederne ind i vores database, så man nu nemt kan finde den hurtigste vej til et valgsted med kollektiv transport. På Rejseplanen har vi generelt stort fokus på at hjælpe borgerne, og derfor er vi rigtig glade for, at vi kan hjælpe borgerne med at stemme til kommunal- og regionsvalget.

- Christina Hvid

Ambitionen for kampagnen er at nå de 20 procent af danskerne, der stemmer til folketingsvalget, men ikke til kommunal- og regionsvalget. Parterne bag kampagnen har derfor også engageret kommunerne i kampagnen, der tager helt nye tiltag i brug som eksempelvis mobile valgsteder, som bl.a. opstilles på uddannelsesinstitutioner, i storcentre og til havnefester. De mobile valgsteder har til formål at gøre det så nemt som muligt for borgerne at stemme – ligesom også samarbejdet med Rejseplanen vil kunne gøre.

KL’s formand, Erik Nielsen, siger:

Det, der betyder allermest i folks hverdag, bliver besluttet i kommunalbestyrelserne. Det er fx beslutninger om børnehaver, ældrepleje, skoler, kultur- og fritidsliv. Derfor er det også vigtigt, at borgerne engagerer sig og er med til at søge indflydelse på beslutningerne i lokaldemokratiet. Netop derfor er vi også meget glade for, at Rejseplanen har valgt at hjælpe til med at sætte fokus på valget ved at gøre det endnu nemmere at finde den hurtigste rute til stemmestederne.

- Erik Nielsen

Næstformand i Danske Regioner Carl Holst siger:

I regionerne tages der hver dag beslutninger, der har betydning for danskernes sundhed og for vækst, trafik og uddannelse. Regionerne er tæt på danskernes hverdag, og derfor er det regionale demokrati vigtigt. Demokratiet er ikke en lukket fest – det skal være nemt at være med, og vi skal invitere alle indenfor. Derfor glæder jeg mig meget over, at vi i samarbejde med Rejseplanen kan gøre det endnu nemmere at komme til nærmeste stemmested og deltage i demokratiet.

- Carl Holst

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger: 

Demokrati er for alle. Som valgminister går jeg op i, at så mange vælgere som muligt bruger deres stemme. Hvis der er vælgere, som har svært ved at komme til valgstedet på valgdagen, så må valget komme til dem. Derfor er jeg glad for, at det nu bliver nemmere for vælgerne at finde hen til de steder i kommunerne, hvor de kan brevstemme.

- Margrethe Vestager

Baggrund for kampagnen

Ved sidste kommunal- og regionsvalg var stemmeprocenten historisk lav – faktisk var det kun 65,8 procent af de stemmeberettigede danskere, der stemte. Derfor har KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet valgt at indgå et samarbejde med henblik på at øge stemmeprocenten ved det kommende kommunal- og regionsvalg. Dette skal blandt ske ved at oplyse om, at man kan brevstemme fra den 20. august og frem til lørdag den 16. november 2013, og at der er mange flere steder end tidligere, hvor man kan afgive sin stemme.

Tanken bag kampagnen er, at meget få bevidst vælger at blive ”ikke-vælgere”. Det handler således om at nå de cirka 20 procent af borgerne, som stemmer til folketingsvalget, men ikke til kommunal- og regionsvalg. Det er borgere, som allerede har demokratiet inden under huden, og som ser sig selv som nogen, der stemmer.

Kontakt